top of page
  • Writer's pictureAndrei

Drive Test-ul

Updated: Feb 27, 2019

Saluti,

Dupa ani de citit presa auto, si sute de kilograme de maculatura auto acumulata de la varsta de 12 ani pana la 25, plus online-ul care nu se mai cunatifica in hartie consumata ci in mega sau giga biti de informatie si imagini, azi la 37 de ani, am decis sa incep sa impartasesc pasiunea mea pentru industria auto cu voi, sa vorbesc despre inovatiile aduse soferului de catre constructorii auto, plusurile si minusurile unui model, teste comparative, teste de consum, tips&trick samd.


Fiind un Om al actiunii nu ma voi pierde in detalii si voi fi relaxat in comunicarea informatiilor catre voi, postarile le voi face pe loc, uneori de pe telefon si de aceea sunt mari sanse sa mai apara mici greseli ortografice, litere mancare, un singur i pe ici pe colo si mai stiu eu ce. Scopul meu final este sa aduc plus valoare atat cititorului cat si celor care imi vor pune "materiale" la dispozitie, fara a face rabat la realitate, etica, bun simt. Nu in ultimul rand, doresc ca prin fiecare articol sa aduc macar un zambet in inima si pe fata voastra. Daca aduc printr-un articol macar un zambet, eu cred ca mi-am facut treaba in acea zi.


Cand m-am gandit sa scriu acest prim articol, mi-a trecut in gand Ford Iasi - ATI Motors Holding, prieteni vechi de-ai mei, care de curand au prezentat Noul Ford Fiesta, o masina care-mi place foarte mult prin eleganta liniilor exterioare, a paletei de culori si a motorizarilor economice si nervoase in acelasi timp (m-am uitat la cateva tutoriale pe youtube si mi-am conturat o idee).

Nu mai spun de Focusul RS sau de Mustang pe care tot ei le-au prezentat in cadrul Cotnari Rally - Iasi, care apropos, anul acesta va fi pe 7-9 septembrie.


Sa incepem cu prima prezentare!Asa cum se vede in imagine, incepem cu un scurt Drive Test la Masina Timpului pentru ca momentan imi este cea mai apropiata.

Masina Timpului este o Dacia 1100, din anul 1969. Are un motor montat in spate, in consola (asa cum are si Porsche, VW Broasca modelul vechi), cu tractiunea tot pe spate, portbagaj in fata, 5 locuri, 750 kg, 46 de cai.

Este o masina destul de vioaie chiar si dupa 50 de ani, datorita raportului bun dintre greutate si putere. 46cp x 1000 kg(o tona) / 750kg = 62 de cai putere pe o tona. Adica, daca tu ai un Golf 1,9sdi de 68 de cai si Golful tau are 1150kg , inseamna ca la plecarea de la semafor ai mari sanse sa pierzi startul in fata Daciei 1100. Cutia de viteze are o timonerie destul de scurta, treptele de viteza sunt foarte usor de nimerit, iar rapoartele sunt foarte bine gandite, scurte, apropiate mai ales 1 de 2. Are doar 4 trepte de viteza, iar raportul final mai scurt o face usor de utilizat in oras dar destul de zgomotoasa la drum lung. La 100kmh (DA...prinde 100....chiar 135 cat scrie in carte) motorul are 4000 rotatii pe minut. Deci, viteza de croaziera recomandata si de uzina este de 75kmh/3000rpm (in jurul acestei turatii). La 75 ii place cel mai mult si este cea mai economica.

Motorul este foarte echilibrat si silentios, mai ales la relantiul de 675rpm usor de obtinut cu un carburator bine reglat, aprinderea la fel si benzina de calitate. Carburatorul este cu soc automat incalzit de apa din radiator.Consumul este in jurul cifrei de 7% in afara orasului si 8-9% in oras. Depinde tot de reglajele carburatorului, aprindere, samd.La drum, masina se comporta destul de bine, este comoda la trecerea peste denivelari datorita suspensiilor moi dar si a scaunelor de fabrica pe arcuri. Modelul din imagine are scaunele modificate deoarece proprietarul care a reconditionat-o a dorit sa mearga cu ea pe o linie sport, si i-a montat scaune Recaro de Opel Kadett GSi.

Directia este foarte usoara datorita faptului ca motorul este in spate, cauciucurile sunt subtiri si masina este usoara pe fata. Tot datorita ultimului aspect, pentru a mari stabilitatea in curbe, fabrica recomanda pe fata o presiune atmosferica in pneuri de 1.1bari. Portbagajul este foarte incapator, astfel incat 4 persoane pot merge lejer cu ea la munte in cautarea icoanelor facatoare de minuni sau la mare ca sa duca prafuri Mamei Mari.

Vara la drum intins habitaclul se racoreste datorita gurilor de ventilatie pe care intra aer direct de afara dar si pentru ca motorul este in spate iar partea din fata este "mai rece". Cand masina sta in soare si intri in ea, nu "mori de cald" ca in masinile moderne deoarece bordul este foarte mic acoperit cu un fel de vinil care nu se incinge ca plasticul din masinile contemporane.

Iarna, daca sistemul de racire este bine aerisit, adica daca are antigel de calitate si toate radiatoarele sunt curate pe dinauntru si termostatul este functional, masina baga caldura "de stai in maieu" in ea.Pe zapada: ideala! Fiind totul pe spate, cand motorul "impinge" masina catre fata, spatele apasa pe rotile din spate asta ajutand la inaintare. Nu fuge de spate ca masinile cu motor fata si tractiune pe spate.Dacia 1100 find un model facut sub licenta Renault, mai exact un Renault8, a fost la baza un proiect pregatit pentru raliuri.


Adica: prin anii 60 Renault nu avea o masina de raliu asa cum spunea regulamentul vremii. Pentru a participa la campinatul de raliuri nu stiu care, trebuia sa vii cu o masina de serie mare. Si atunci baietii l-au chemat pe un baiat bun in masini de curse se au proiectat un model de la aproape 0. Iau pus discuri de frana fata spate, suspensii independente, si multe alte inovatii care nici azi nu se gasesc pe unele masini de serie.

Cu toate ca franele sunt pe discuri, sistemul de franare nu este cel mai puternic. Adica, trebuie sa tii bine distanta fata de cel din fata ta , ca nu cumva sa il faci praf cu splendidele si elegantele bare cromate pe care le are "sutica" in fata.Pentru inceput cam asta am avut de spus.Daca doriti sa mai aflati si alte informatii, nu ezitati sa-mi puneti intrebari in comentarii iar eu cu mare drag o sa va raspund.


Pana la urmatorul articol, au revoire!

Andrei Petcu

11 views0 comments

Recent Posts

See All

UP, Rool UP

Salut. Esti invitat la un eveniment. Iei rool-Up-ul de acasa, mergi la sala, il desfaci si il pozitionezi printre alte zeci de rool-up-uri. La fel ca tine fac si ceilalti parteneri/sponsori. Participa

bottom of page